Derfor gør folk ikke det, du siger, de skal

Vi kunne kalde denne side ‘som mester så svende’.

Den kunne også hedde ‘din mor arbejder her ikke’

…. eller den kunne slet og ret hedde ‘husk at slukke lyset’

Du har med garanti prøvet det her. At sige noget, som alle nikker ja til, og så sker der ingenting. Absolut ingenting.

En dag sad jeg (Lene) med en vicepræsident for Rockwool og vi talte om det at kunne bedrive værdibaseret ledelse. Det var et kaffemøde på adressen i Roskilde. Det var ret uformelt. Han bad mig om et eksempel på det jeg forstod ved ægte værdibaseret adfærd.

Kender du det med, at man skriver “husk at slukke lyset?” spurgte jeg. Jo, det gjorde han bestemt.

Det blev så mit eksempel: Se en seddel forsøger – omend det er af al kraft – at huske en på, at man skal slukke lyset. Den sættes ofte lige der, hvor kontakten sidder og alligevel suser folk videre UDEN at slukke lyset.

Så sker der ofte det, at der sættes større sedler op.

Det tages op på personalemødet.

Der råbes på gangen – “Hvem har nu igen ikke….” og videre i den dur.

Det pudsige ved alle disse tiltag er, at INGEN AF DEM VIRKER.

Og det gør de ikke, fordi de ikke kommer i nærheden af noget som er vigtigt for folk.

Ordlyden på sedlen er (desværre) ikke i nærheden af:

– at folk rent faktisk overhovedet ikke kan holde ud at lade lyset brænde.
– at få folk til at vende om og gå tilbage, blot for at sikre sig, at lyset er slukket.
– at folk for alt i verden aldrig – som i aldrig – vil efterlade blot ét enkelt lillebitte rum med lyset tændt en hel nat.

Og så talte vi ellers videre om hvordan man effektfuldt kunne få fat i netop dét.
Det vigtige for folk. Dét der gør, at en ikke-ryger ALDRIG tager en smøg, for det er dét sted du skal ramme med din kommunikation, for at folk reagerer.

 

Få folk til at reagere med din kommunikation

Sedler, skilte og “din mor arbejder her ikke” virker på det vi kalder Hvad-Niveau.

For at få ting der vitterlig virker og for at få folk til at gøre og udføre præcis det som du gerne vil have, så skal folk føle det er vigtigt.

Det skal være så vigtigt, at folk helt ‘af sig selv’ gør det ønskede.

Det betyder, at du skal have fat i det vi kalder Hvorfor-Niveau.

Hvorfor-Niveauet er værdibaseret.

Det er tæt på identitet.

Du skal have fat i det sted, og den kraft, der findes i at noget ér sindssygt vigtigt for personen. Det som er lig med værdi.

Og hvordan kan man så lige bringe – sluk lyset – til Hvorfor-Niveau?

Det kan du ved at arbejde med, hvorfor det kan være vigtigt at slukke lyset.

Det kan du ved at sætte lighedstegn mellem at slukke lyset og mindre eller mere af det som folk allerede synes er afsindigt vigtigt.

Det kunne være:

– Mindre C02 udslip
– færre penge brugt på en dødsyg el-regning
– at overforbrug af enhver art er uhørt
– en grønnere og mere miljøvenlig adfærd
– at sløset adfærd er sjusk af værste skuffe
– de seje og de tjekkede har naturligvis ikke lyset tændt (hvor kikset)
…. nu skal du helst kunne mærke at du tænker anderledes om at slukke lyset.

Vi begynder at ramme noget af det som måske du synes er vigtigt. Dine værdier. Det er dem du skal have fat i.

Binder du dit budskab op på værdier, får du en toptunet motor foræret, og så lover vi dig, at folk gør det du beder dem om (for nu kan de faktisk ikke lade være).

Sådan kan du lære det

Coaching med Bo Staal er den letteste måde at få trænet dig og dine budskaber.

Vores bedste tilbud lige nu er Klippekortet til 20 timer – her sparer du kr. 5.000,-

Pris kr. 23.000,- (normal pris 28.000). ex. moms.

Din garanti: Gør du som jeg siger og virker det ikke, kan du få alle dine penge igen, siger Bo Staal.

Hør mere om hvad vi kan tilbyde dig og din virksomhed?