Den svære samtale

Problemer har det med at vokse sig større, og er der først problemer i kommunikationen og samarbejdet, så forsvinder de sandsynligvis aldrig bare af sig selv.
Til gengæld findes der et yderst brugbart redskab til at få stoppet problemer og konflikter nemlig samtaler. Lær at bruge dem. Så kan du i stedet skabe bedre resultater, øget trivsel og motivation samt langt større arbejdsglæde.

Husk mennesket – tag den svære samtale

Uanset om man har let eller svært ved at tage samtalen, så er den helt centralt for, at problemet bliver løst. De svære samtaler består af emner, som af den ene eller anden grund er svære at tage hul på.

Brug samtaler når du oplever følgende problemer:

  • mangelfyldte opgaveløsninger
  • fravær
  • mistrivsel
  • manglende arbejdsindsats
  • vanskeligheder i samarbejdet med resten af teamet
  • måske et opdaget misbrug
  • eller sågar mobning og bagtalelse

De overfornævnte er dog blot nogle få udvalgte, for faktisk er alle samtaler, der påvirker mennesket, en svær samtale. Det er dem fordi de  går så tæt på den enkelte, at du næsten kan føle, at du blander dig i private anliggender.

Ifølge Bo Staal frs Staalsat er det vigtigt at fokusere på tilstanden du selv og den/de involverede personer er i. Dertil skal du kunne opdage den ubevidste kommunikation der foregår. Ligesom du skal være opmærksom på mennesket selv. Alt det lærer du, når du samarbejder med Bo.

Lær at tage den svære samtale

Kigger du indad og tænker “Jeg har en tendens til at udsætte en svær samtale”. Du er ikke alene, men du ville have godt af at lære om de værktøjer, der ville gøre det lettere for dig at tage disse samtaler.
Som leder bør du starte med at gøre opgaven overskuelig for dig selv, og samtidig minde dig selv om, hvorfor det både er din ret og din pligt at fortælle din medarbejder det, som samtalen handler om.
Forbered dig på at holde bolden på egen bane i dine formuleringer. Giv medarbejderen lov til at være uenig. Sørg for blidt at holde fast på egne holdninger, dine budskaber og din ledelsesret.

Gør alt du kan for at føle dig godt rustet til at tage den svære samtale. Det skal helst få således, at det er dig, der bevarer roen og overblikket, hvis medarbejderens følelser skulle få frit løb.
Du kan på en let måde ruste dig til dette gennem ledercoaching, helst af en der er uddannet til netop at hjælpe dig. Ved professionel ledercoaching kan du lettere komme henover det punkt, hvor du udsætter samtaler, og i stedet se det som en ressource for både dig selv, medarbejderen og jeres arbejdsplads.

Kort sagt – god dialog under de svære samtaler kræver kompetencer af dig som leder. Her er det dine dialogkompetencer som gør forskellen, og dem kan du træne. Bo viser dig hvordan.

Bo Staal tilbyder også stresscoaching og konflikthåndteringskurser.

Hør mere om hvad vi kan tilbyde dig og din virksomhed?