Ledercoaching – Den svære samtale

Problemer som ikke forsvinder, har det med at vokse – og er der først problemer i kommunikationen og samarbejdet, så forsvinder det sandsynligvis ikke af sig selv.
Til gengæld findes der et yderst brugbart redskab til at få stoppet disse problemer og konflikter og i stedet skabe bedre resultater, trivsel, øget motivation og større arbejdsglæde – nemlig samtaler.

Husk mennesket – tag den svære samtale

Uanset om man har let eller svært ved at tage samtalen, så er den helt centralt for, at problemet bliver løst. De svære samtaler består af emner, som af den ene eller anden grund er et svært emne at tage hul på. De svære samtaler kan eksempelvis være mangelfyldte opgaveløsninger, fravær, mistrivsel, manglende arbejdsindsats, vanskeligheder i samarbejdet med resten af teamet, måske et opdaget misbrug eller sågar mobning og bagtalelse.

Dette er dog blot nogle få udvalgte, for alle samtaler der påvirker mennesket karakteriseres som værende en svær samtale. Det er samtaler, som går så tæt på den enkelte, at du næsten kan føle, at du blander dig i private anliggender – og derfor gør emnet samtalen svær.

Ifølge Bo Staal hos Staalsat er det i disse situationer vigtigt at fokusere på tilstanden først. Man skal være opmærksom på den ubevidste kommunikation fra mennesker – og vigtigst af alt, være opmærksom på mennesket selv.

Lær’ at tage den svære samtale

Kigger du indad og tænker, at du har tendens til at udsætte en svær samtale? Du er ikke alene, men der er dog stadig værktøjer, som gør det lettere for dig at tage disse samtaler.
Som leder bør du starte med at gøre opgaven overskuelig for dig selv, og samtidig minde dig selv om, hvorfor det både er din ret og pligt at fortælle din medarbejder det som samtalen handler om.
Forbered dig på at holde bolden på egen bane i dine formuleringer – og give medarbejderen lov til at være uenig, men uden at give slip på egne holdninger, budskaber og din ledelsesret.

Det er i det hele taget vigtigt, at du inden samtalen føler dig godt rustet til at tage den svære samtale – så det er dig, der bevarer roen og overblikket, hvis medarbejderens følelser skulle få frit løb.
Du kan på en let måde ruste dig til dette gennem ledercoaching, helst af en der er uddannet til netop at hjælpe dig. Ved professionel ledercoaching kan du lettere komme henover det punkt, hvor du udsætter samtaler, og i stedet se det som en ressource for både dig selv, medarbejderen og jeres arbejdsplads.

Kort sagt – god dialog under de svære samtaler kræver kompetencer af dig som leder, da det nemlig er dine dialogkompetencer som gør forskellen, og dem kan du træne. Vi viser dig hvordan.

Bo Staal tilbyder også stresscoaching og konflikthåndteringskurser.

Hør mere om hvad vi kan tilbyde dig og din virksomhed?